26 oktober 2008: Verhaaltjes

Lieve mensen,

Ik kreeg de vraag of het echt wel zo leuk was als ik beschreef of dat ik meer een propaganda verhaal aan het schrijven was voor St. Petersburg. Wat natuurlijk niet zo vreemd zou zijn in dit land. En ondanks dat ik mij hier echt goed vermaak vond ik het een leuk idee om de verassende kanten van St. Petersburg te vertellen.









Waar wij als bewoners in de woonwijk het meeste last van hebben is het feit dat echt ELKE auto een alarm heeft EN de meest irritante piepjes bij het openen van de auto. Opvallend daarbij is dat die alarmen te pas en te onpas afgaan. Voornamelijk tussen 0.00 en 10.00uur ‘s morgens... Zeg maar de tijden dat wij thuis zijn en proberen te slapen! Daarbij hoor je doordeweeks een hoop piepjes van alle mensen die naar hun werk gaan, werkelijk, je zou het een concert kunnen noemen! En dan eentje waar ik niet om gevraagd heb.

Verder valt het me op dat de Russen veel naar Nederland hebben gekeken:

1) Kachels met Delfts blauwe tegels in diverse paleizen












2) De Hollandse kerk (een Nederlands Hervormde kerk) midden in het centrum,
3) Het eiland waar wij wonen waarvan Peter de Grote in de 18e eeuw droomde er het ‘Russisch

Amsterdam’ van te maken. (en behalve de ‘Bijlmerflats’ waar wij in wonen is dat niet echt gelukt.
4) En als laatste, ze hebben hier ook ‘Melkertbanen’:
Vb 1: In de paleizen zit in elke kamer een oudere vrouw de toeristen in de gaten te houden
zodat ze geen foto’s maken. Aangezien dit overal gebeurt, maar zij er nauwelijks iets van zeggen
zie ik het nut er niet van in!
Vb 2: Onderaan de roltrappen in de metro zit er altijd een vrouw die alles in de gaten zou moeten
houden, als ze tenminste niet hun nagels vijlen, magazines lezen, bellen of slapen!
Vb 3: Alles is hier 7 dagen in de week open en alle supermarkten en restaurants zijn zelfs 24uur
per dag open (met volle personeelsbezetting). Je zou het een luxe kunnen noemen...

Verder is het een bijzonder verhaal dat de metrostations er hier ook prachtig uit zien (schilderijen, kroonluchters, beelden en andere versieren). Helaas kan ik hier geen foto’s van laten zien, want dit is verboden. De reden hiervan is dat de stations in geval van oorlog of andere gevaren als bunkers worden gebruikt voor de bewoners van de stad. En ondanks dat iedereen er loopt en zou kunnen rondsnuffelen, mag er niks vastgelegd worden!







Genoeg verhaaltjes voor vandaag. De foto’s zijn van het Catherina-paleis even buiten de stad. Hier hebben wij zaterdag een bezoekje aan gebracht. Foto's zijn soms donker omdat ik uit respect m'n flitser maar heb uitgelaten.
Kus uit St. Petersburg

1 opmerking:

Den Helder zei

Hoi Wendy,

we hebben van je moeder deze blog doorgekregen en meteen even gecheckt. Ziet er goed uit. St. Petersburg ook. Veel plezier nog. Groeten van Yvonne en Rens.