3 november 2008: Een berichtje uit St. Petersburg

Afgelopen zaterdag heb ik al mijn huisgenoten uitgezwaaid en heb ik even mogen genieten van een appartement voor mij alleen! ’s Avonds ben ik alleen op ontdekkingsreis gegaan om een voetbalwedstrijd van Zenit te gaan bekijken. En dit was uiteindelijk een indrukwekkende ervaring.

Het stadion van Zenit staat op een eilandje in het centrum van de stad en is alleen toegankelijk via een brug. Deze brug wordt de hele middag al bewaakt door het halve leger van St. Petersburg, best bizar om te zien! Gelukkig kon ik vlak voor de wedstrijd nog gewoon een kaartje kopen op een goede plek in het stadion. Al is dat niet zo moeilijk bij een stadion met nog geen 22.000 zitplaatsen. Om niet teveel op te vallen heb ik onderweg maar een mooie Zenit sjaal gekocht, waarbij ik geholpen werd door een vriendelijke Russische jongeman, genaamd Aleks. En zo snel als het gaat hebben we deze week al een ‘date’! Kan ik mooi mijn Russisch oefenen... Verder valt er weinig te vertellen over de wedstrijd. Er werden een hoop liedjes gezongen die ik niet verstond, behalve ‘Olé Olé Olé’! En het niveau was ook dramatisch, zelfs Huizen1 in ‘winning mood’ kon deze wedstrijd winnen van Khimki! Wat wel erg jammer was dat het stadion geen dak heeft zoals de ArenA, maar dat je gewoon ouderwets in de regen, wind en hagel kan genieten van een potje voetbal! Echt iets om van te genieten dus!

Lichtelijk onderkoeld met gevoelloze handen en voeten kon ik na 2uur eindelijk het stadion verlaten en strompelde ik zo snel mogelijk naar de metro...en verassing... Het leger heeft zich even snel verplaatst voor de metro-ingang met als gevolg dat ik mijn lichaam kon opwarmen met een uitgebreide wandeling terug naar m’n flatje (ca. 1uur!!)

Inmiddels zijn mijn nieuwe huisgenoten, Aldeline en Ortrun(uit Duitsland) hier aangekomen en heb ik vanavond voor hen een welkomstdiner gekookt! EN ik ben naar de kapper geweest. Aangezien ze daar ook al geen woord Engels spreken en ze mijn Russisch niet verstaan was het een hele verassing hoe ik er na afloop uit zou zien, maar het resultaat mag er wezen. Netjes gewassen, geknipt en geföhnd kon ik weer tevreden de Russische wind tegemoet!













Volgende keer zal ik een update geven over al het Russisch wat ik al geleerd heb (lees: Zou moeten hebben!).

Пока (Doei)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wendy,

We hebben je zaterdag gemist. Leuk om op je weblog je belevenissen en je vorderingen om russisch te leren, te kunnen volgen.

Groetjes en veel plezier.

Marius en Marlies

Caroline zei

Hey Wendy, wat een ervaringen doe jij daar op zeg, geweldig! Heel erg leuk om te lezen, ik heb echt het gevoel er een beetje bij te zijn. Je bent al bijna op de helft, nog geen heimwee? Ik denk het niet, maar 6 weken is best lang! Blijf ons op de hoogte houden van alles wat je meemaakt! Heb je trouwens al sneeuw gezien?
Groetjes, Caroline