26 november 2008: Het Russisch Museum

Na wat misverstanden was het vandaag eindelijk zo ver; ik had mijn praktijk les. Tijdens deze les ga je, normaal gesproken, met een gids de stad in om de Russische taal in praktijk te brengen. Aangezien het weer op het moment niet optimaal is om 3uur rond te wandelen, gingen we vandaag naar het Russisch Museum. Een ‘must have’ om gezien te hebben als je in Sint Petersburg bent.


De Hermitage is dan wel het grootste schilderijenmuseum van de wereld, deze verzameling had net zo goed in Hong Kong of Beunos Aires kunnen zijn. Het bezit schilderijen van de grootste kunstenaars in de geschiedenis, maar voornamelijk zijn dit internationale kunstenaars. Het Russisch Museum bezit echter alleen schilderijen van Russische schilders en de kwaliteit van deze kunstwerken is net zo groot. Deels zal dat ook te maken hebben met mijn privégids, Nastia, die ontzettend veel weet van elk schilderij en mij dus veel interessante en leuke informatie kon geven.
Het museum leidt je rond door de geschiedenis van de kunst van Rusland. Als eerste zijn er de iconen, voornamelijk werden die gemaakt voor kerken en kathedralen. Het oudste werk wat ze hebben komt uit de 12e eeuw, heel bijzonder. Later wordt kunst ook gezien als iets wat men thuis kan ophangen. Het eerste portret van Peter de Grote en nog vele andere historische personen hangen in het Michajlov paleis. Het is leuk om te zien dat ze in het begin nog niet echt wisten hoe ze de goede verhoudingen moesten schilderen. Zo zie je bijvoorbeeld een klein meisje met een ontzettend grote jurk en veels te lange armen.
Er zijn een hoop schilderijen van de pre-christelijke periode van Rusland, maar ook veel Bijbelse schilderijen. Opvallend is de hoeveelheid schilderijen waarbij het gewone dagelijks leven wordt afgebeeld, niet altijd even vrolijk natuurlijk, maar wel heel mooi! En als laatste is er ook een afdeling met de moderne kunst uit de 20e eeuw. Compleet anders en niet altijd mijn smaak, maar interessant om de ontwikkeling te zien. Bij dezen een aantal foto’s voor jullie!

Heel bijzonder is dat kunst en cultuur hier bij de kinderen er met de paplepel wordt ingegoten. Ze maken al op jonge leeftijd kennis met musea, ballet en opera. Deze week zijn er schoolvakanties dus honderdenen kinderen liepen rond in het museum. Nastia vertelde mij dat er speciaal opgeleide medewerkers zijn in de museu die de kunst aantrekkelijk kunnen maken voor kinderen. En dat ze hier al mee beginnen op 3-jarige leeftijd. Natuurlijk dacht ik dat ze wat overdreef, maar later zag ik ze lopen. Mini kindjes, met luier en al, liepen ze achter een mevrouw met een pop, door het museum te banjeren, ongelofelijk!

Nog een paar daagjes hier, maar ik zal jullie op de hoogte houden!
Liefs

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo wendy,
begin jaren 90 ben ik óók via Russia travel op taalcursus in Moskou en st.Petersburg geweest. Prachtig he dat Hermitage. hagenn er nog steeds zoveel Rembrandts'?
vergeet niet de Peter paul vesting te bezoeken. Op die hele grote winkelstraat staat een kerk, deze kerk wordt ieder jaar met Pasen altijd op de Nederlandse tv getoont. Ik heb hele mooie herinneringen aan rusland met Russia travel en misschien als ik het studententarief mag dan ga ik zeker voor een opfris cursus. Ik ben inmiddels 43 jaar.

спокойной ночи,
Привет, Венди,
Эрмитаж это конечно хорошо, да! В 1990 году ледокол писать о Неретва с большим трудом. Аврора также красиво. Вы в Питере Поль-крепость был? Если вы, конечно делать.