5 november 2008: Naar de supermarkt!

Daar was ik alweer! Zoals beloofd een overzichtje van al het Russisch wat ik al geleerd zou moeten hebben na 2 weken... De theorie zit dan ook wel in mijn hoofd, maar de praktijk zegt dat het voornamelijk in m'n hoofd blijft en niet uit m'n mond komt!
  • Cyrilisch alfabet
  • Korte zinnen met wie/wat/waar/waarom/welke/hoe etc.
  • Info over mensen kunnen vertellen: naam/leeftijd/afkomst/werk/uiterlijk & karaktereigenschappen)
  • Mensen (in)formeel gedag kunnen zeggen, mezelf voor kunnen stellen en vragen hoe het met ze gaat!
  • Vele werkwoorden natuurlijk, anders wordt zinnen maken erg lastig...
  • Dan heeft hier elk woord een vrouwelijk/mannelijk/onzijdige en meervoudige versie (ja we houden het makkelijk) dus daar zijn we druk mee bezig om te begrijpen
  • Ik kan al tellen tot 100... jaja!
  • Als laatste leer ik me helemaal gek aan woordjes!
  • En dan heb ik het niet over alle culturele en historische informatie die Katja me verteld, vaak het meest interessanste en grappigste onderdeel van de les, want af en toe zijn die Russen echt zo gek als een ****!
Niet slecht zo allemaal bij elkaar toch? Tenminste, ik zou tevreden zijn als ik al deze info kan onthouden en toepassen in de toekomst!

En verder nog een verhaal dat ik even kwijt wil, anders begin ik te denken dat Nederlanders zo gek zijn! Ze hebben hier namelijkhele eigenaardige activiteiten in de supermarkt! Je loopt hier namelijk rond met je karretje en pakt alles wat je zou willen kopen. Vervolgens ga je in de lange rij staan en ga je nogmaals nadenken wat je nu echt wilt hebben (heb ik dit niet nog in de kast staan? Is het wel goed voor mijn lijn? Vonden de kinderen dit nu wel of niet lekker? Kan ik het eigenlijk wel betalen?)! En alles wat je toch niet wilt hebben leg je ergens om je heen neer, bij de spullen van je achterbuurman op de loopband, tussen de schappen, alles is mogelijk! Wanneer je besloten hebt wat je wilt houden koop je 2 plastic tasjes a 3 Roebel(0,01 eurocent) en stop je er alle producten in! Dan kom je tot de conclusie dat je tasjes vol zijn en je toch echt maar 2 handen hebt. Dus komt het er op neer dat je de laatste 10 spullen op de loopband ook maar achter moet laten! En dan maar hopen dat je creditcard alle gescande producten accepteerd! En maak je niet druk om al die spullen, die worden door medewerkers weer netjes opgehaald en teruggelegd!

Vandaag even een rondje centrum gelopen en mooie foto's gemaakt van o.a. de St. Isaacskathedraal! En natuurlijk voor de lol ook even 211 treden naar boven ben gegaan om mooie uitzichtfoto's te maken!










2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hè Hèèèè...eindelijk AL je berichtjes gelezen en het aller belangrijkst mijn EERSTE reactie haha...
Wat maak je toch een leuke dingen mee. Toen je me vertelde dat je naar Rusland zou gaan, wist ik eigenlijk niet wat ik me erbij voor zou moeten stellen. School? Cursus? Leren? Rusisch? Kortom, te moeilijk ;)
Maar als ik deze leuke verhalen allemaal lees, zit jij prima op je plekje en zou het geen straf zijn als het traject nog een paar weken langer zou duren.
Dat gaan we natuurlijk niet doen, want anders missen wij je in Nederland veel te erg...maar wie weet voor in de toekomst.
En misschien ga ik dan ook wel met je mee ;) Het begint weer aardig te kriebelen in mijn buikje..
Anyway, ik weet nog steeds niet hoe ik het goed moet schrijven maar bij deze Privat! (altijd handig: Hyves)
Of was t nou Privjet?
Liefs en een dikke kus Laura

Anoniem zei

Weyyoooo je hebt echt een vette Camera he! :p haha

Ik vind de fotos echt heel mooi..

Et is weekend...:)