19 november 2008: Sneeuw













Jaja het is zover, het sneeuwt in Sint Petersburg! Helaas is het niet erg indrukwekkend! Maar er kan nog van alles gebeuren de komende 10 dagen! In ieder geval een paar foto’s als bewijs vanuit mijn slaapkamerraam en het balkon.

Morgen heb ik mijn laatste les met Katja. Dan hebben we er 50 lesuren opzitten en voor mij is dat echt genoeg. Elke dag zoveel nieuwe informatie, soms wist ik echt niet waar ze het allemaal over had! En dat is ook niet zo vreemd met de Russische taal, die volledig in het Engels wordt uitgelegd! En dan is er niks mis met mijn Engels, maar het maakt het er zeker niet makkelijk op. Het enige simpele is de verleden tijd, tegenwoordige tijd en toekomstige tijd... Gewoon 1 mogelijkheid, enkele uitzondering! Heerlijk, zoals ik ze het liefste zie!

Maar dan alle werkwoorden. Het werkwoord ‘gaan’ heeft hier zoveel mogelijkheden. En welke je kiest hangt af van waar je naar toe gaat, hoe je er naar toe gaat, hoelang je er naar toe gaat, of je nog van plan bent om terug te komen binnen aanzienbare tijd, of je alleen een rondje gaat lopen of ook echt ergens naar binnen gaat. Je kan het zo gek niet bedenken! En als je dan eindelijk denkt de goede keuze gemaakt te hebben, hebben ze net voor deze situatie ook nog een speciaal werkwoord.

En ze houden hier echt van woorden vervoegen. Tot in het extreme toe. Ik heb pas 2 v/d 6 cases geleerd en nu volg ik het al niet meer! In de zinnen is het namelijk mogelijk om persoonsnamen te wijzigen (zie je het al voor je: Wendy, Wendo, Wende, Wenda)!!!! Maar ook straatnamen die van uitgang veranderen en vergeet natuurlijk niet alle bijvoeglijke en zelfstandig naamwoorden! Ja, al die termen klinken erg eng haha!

Met mijn huisgenootjes praat ik ook voortdurend Engels, hoewel we thuis allemaal een andere taal spreken. Dit zorgt regelmatig voor lachwekkende situaties, waarbij Olga spontaan in het Pools begint te kletsen of ik Ortrun vraag in het Nederlands hoe laat het is!

Al met al denk ik dat ik een hoop Russisch geleerd heb en er in Nederland zeker verder mee ga! Maar eerst ga ik nog genieten van ruim een week vakantie. Aangezien er nog een hoop dingen zijn die ik echt gezien wil hebben voor ik deze stad ga verlaten heb ik het nog druk!

Kus aan iedereen in Nederland!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Wendy,

Sneeuw in Sint-Petersburg?
Vraag eens aan Katja wat sneeuwballen gooien in het Russisch
is.

Martijn