13 november 2008: Weekendje op stap!

Na enkele droge en zonnige dagen was het vandaag treurig, regenachtig. Mooi moment om nieuwe informatie op m’n weblog te zetten. Gezien mijn gebrek aan inspiratie deze keer heb ik mijn huisgenootjes gevraagd wat ik ditmaal kon vertellen. Wanneer je er dan uitgebreid over praat, kom je tot de conclusie dat de treinreis naar Peterhof toch best leuk is geweest!











Maar eerst waren Ortrun en ik afgelopen zaterdag van plan om het stadje Kronstadt (ja, klinkt dat niet lekker Russisch!) te bezoeken. Dit stadje is gevestigd op een militair eiland (sinds 2 jaar voorzien van een brug naar het vasteland) in de Finse Golf, dat een aantal eeuwen geleden werd gebouwd om Sint Petersburg te beschermen tegen de indringers uit Europa! In de gids van Ortrun werd alles duidelijk uitgelegd, dus wij namen de gok en stapten in de metro. Na 2 keer overstappen kwamen we op het vasteland van St. Peterburg en moesten we op zoek naar de goede bus, en dat was nu net het probleem! Na een Russische ‘Nee’, een vriendelijke Russin die goed Engels sprak, het vrouwtje bij een bloemenwinkel en een klussende buschauffeur werd het ons duidelijk dat hier geen bus naar Kronstadt ging! Uiteindelijk in een zijstraatje beland van de Nevski Prospekt (DE straat in het centrum van St. Petersburg) en heerlijke Russische taartjes en koffie genuttigd!








Zondag gingen we met zijn 3en op stap naar Peterhof, een ‘paleisje’ net buiten het centrum van de stad. Deze keer hadden we wel de goede trein gevonden, maar moesten we 40 minuten wachten voor dat hij vertrok. Gesetteld in de trein op houten bankjes (2 of 3-persoons is niet duidelijk maar ok!) duurt het 40 minuten voor we aankomen op bestemming. Oh...nu vergeet ik helemaal te vertellen van de verkopers met gekopieerde dvd’s/oude magazines/ bier/ chips en plattegronden in de trein! En niet te vergeten de man met gitaar, mondharmonica en verzin een leuk instrument! En ondanks dat ik rustig mijn eigen muziek luisterde bleek ik toch een indringer, want een vrouw in de trein werd behoorlijk boos vanwege het puntje van mijn schoen die tegen het bankje tegenover mij stootte! Ik werd de hele reis in de gaten gehouden door mevrouw! Pff, dan liever een boete van de NS!








Aangekomen en wel een heerlijk dagje gehad en vol bewondering gekeken naar die prachtige stulpje! Wel een duur paleis/museum om te bezoeken en de gigantische tuin erom was een beetje uitgebloeid, maar zelfs dan is het indrukwekkend om te zien! Foto’s te danken aan Otrun, want mijn camera lag nog thuis! ’s Avonds in het centrum ontzettend goed gegeten bij een restaurantje genaamd ‘Zoom’! Heerlijk eten, ontzettend goedkoop en Engelse menukaart:D!

Ik vind het toch een aardig verhaaltje voor iemand zonder inspiratie, tot snel!

Xxjes

Geen opmerkingen: